Despre Gruen Transfer și haosul creat în mintea consumatorului

Ce reprezintă acest termen și de ce vorbesc eu despre el? În design-ul supermarket-urilor, transferul Gruen se referă la momentul în care consumatorii intră într-un mall și, înconjurați de un aspect intenționat confuz, pierd din intențiile lor originale. Efectul este marcat de un ritm de mers pe jos mai lent și de o privire pierdută pe chipul clientului, împreună cu gura căscată. Deci dacă vedeți prin mall o persoană care suferă de aceste simptome, știți sigur că individul a uitat de ce a venit și ce trebuia să cumpere fiind prins în mreaja trucurilor marketerilor.

funny-woman-shopping-bags

Acest concept este numit după Victor Gruen, un arhitect care a proiectat unul dintre primele mall-uri, în Detroit. Înainte, mall-urile erau zone mari cu magazine poziționate la distanță între ele și Gruen a creat conceptul de clădire închisă, pe două etaje, care includea multe magazine la distanță mică între ele. De fapt, Gruen displăcea nivelul de manipulare necesar pentru a crea această stare mentală de manipulare și a încercat să creeze un mall care nu induce în eroare consumatorii să cumpere lucruri de care nu au nevoie.

Cu toate acestea, alți designer cu mai puține scrupule s-au folosit de modelul său tocmai pentru a crea efectul opus. El a contestat deciziile de design care promovau acest haos în mintea consumatorului în fața justiției, câștigând privilegiul dubios de a avea această tactică numită după el. Transferul Gruen este și astăzi este o parte importantă a arhitecturii publicitare și industriale.

Utilizarea de iluminare specifică, la fel ca zgomotul ambiental și aranjamentele spațiale, chiar și temperatura și umiditatea pot ajuta la crearea transferului Gruen. Și consumatorii răspund foarte puternic la indiciile dezorientante din mediu, deci suntem ușor de influențat. Mall-urile sunt în mod deliberat foarte dificil de navigat, cu ieșirile obstrucționate și rutele ca într-un labirint, astfel încât consumatorii de multe ori nu mai găsesc calea de ieșire și obiectele de apel pentru care au venit inițial în magazin. Alte tactici care ne fac să cumpărăm mai mult fără să vrem: oferte speciale, pachete, poziționarea produselor pe raft, poziționarea rafturilor, zona dezordonată din raionul cu reduceri, articolele cumpărate din impuls puse la casa de marcat, bannere etc.

Transferul Gruen se aplică și online. În momentul în care un posibil client intră pe un site sau pe o rețea socială, este bombardat de reclame, oferte speciale, bannere, notificări, pop-up-uri, alte obiecte asemănătoare, alte liste de care nu are nevoie. În online, tot ce contează este să dai click pe orice, atâta timp cât stai pe site-ul respectiv – link-uri, butoane, notificări, informații. Chiar și notificările de pe Facebook, prin crearea senzației de urgență, ne atrag atenția poate de la mesajul pe care voiam să-l trimitem unui prieten și ne țin mai mult timp atenție la altceva.

Tactici care creează efectul Gruen în online: suprasaturarea site-ului cu reclame și imagini, crearea de pagini lungi, dispunerea de pagini neintuitive pe care trebuie să stai timp mai îndelungat pentru a-ți da seama cum ajungi unde vrei să ajungi, widget-urile din dreapta, font-uri, culori, video-uri etc. Site-ul în care transferul Gruen se vede cel mai bine este Amazon și magazinul cel mai confuz din univers este considerat IKEA.

Tu știai de această tactică de manipulare și ai conștientizat-o până acum?

Comments

comments

Leave a Reply